19 Ağustos 2024
Teknolojinin gelişimiyle gün geçtikte daha donanımlı olan kötü amaçlı aktörler, banka dolandırıcılıklarıyla çevrimiçi dünyada büyük bir sorun haline geldi. Birden fazla yöntemin bir arada kullanıldığı banka dolandırıcılıklarının en kötü niyetli ve sofistike saldırılar olduğunu belirten Bitdefender Antivirüs Türkiye distribütörü Laykon Bilişim’in Operasyon Direktörü Alev Akkoyunlu, banka dolandırıcılığında en çok kullanılan yöntemleri ve alınması gereken önlemleri paylaşıyor.
Bankacılık işlemlerinin çevrimiçi olarak gerçekleştirilmesini sağlayan teknolojilerin gelişimi ve kötü amaçlı aktörlerin buna hızlıca adapte olmaları, banka dolandırıcılıklarında önemli bir artış yaşanmasına neden oldu. 2022 yılında, ABD’de 1,59 milyar dolar tutarında yaşanan dolandırıcılık örneği bunun en somut kanıtı. Bireylerin ve kuruluşların finansal hayatlarını olumsuz yönde etkileyen bu tür dolandırıcılıklar, finansal kayıpların yanı sıra bankacılık sistemine olan güveni de sarsıyor. Kişi ve kurumların banka dolandırıcılıklarına karşı her zamandakinden daha fazla bilinç kazanmasını ve önlem alması gerektiğini ifade eden Bitdefender Antivirüs Türkiye distribütörü Laykon Bilişim’in Operasyon Direktörü Alev Akkoyunlu, banka dolandırıcılığında en çok kullanılan yöntemleri ve alınması gereken önlemleri paylaşıyor.
Büyük miktarda para, kredi veya karlı yatırımlara erişim vadeden bu dolandırıcılık, kurbanların talep veya başvurularını kabul etmek için ‘işleme koyma’ adı altında ücret ödenmesini talep ediyor.
Fazla çek ödemesi dolandırıcılığı, siber dolandırıcılar arasında çok popüler hale geldi. Genellikle kişilerin borçlu olduğu tutardan daha yüksek miktarda sahte çekler sağlayan dolandırıcılar, ardından hemen harekete geçip aradaki farkın ödenmesini talep ediyor.
Dolandırıcılar, vergi sorunlarını çözme veya vergi iadesi sağlama bahanesiyle kişisel ve mali bilgileri elde etmek için genellikle, vergi döneminde yetkilileri veya kurumları taklit ediyor.
Popüler bir e-ticaret sitesinde yasal satıcılar gibi davranan dolandırıcılar, var olmayan ya da düşük kaliteli ürünler sunarak kişileri tuzaklarına çekiyor. Bunun sonucunda para iadesi talep eden kişiler için de takip edilemeyen ödeme yöntemleri kullanan dolandırıcılar, parayı geri almayı zorlaştırmak için ellerinden geleni yapıyor.
Sosyal medya platformlarında arkadaşlarını, ailelerini veya güvenilir işletmeleri taklit eden dolandırıcılar, diğer kullanıcıları kişisel bilgilerini paylaşmaları veya para göndermeleri için kandırarak mali kayıplara yol açıyor. Aynı zamanda bu dolandırıcılıklar, sosyal medyada inşa edilen güveni de istismar ediyor.
Paket teslimatlarının geciktiğini iddia eden dolandırıcılar, sorunu ‘çözmek’ için sahte bildirimler göndererek kullanıcıların kişisel bilgilerini veya ödeme detaylarını talep ediyor.
Özellikle doğal afetler veya krizlerde sırasında hayır kurumu temsilcisi gibi davranan dolandırıcılar, yardımsever kişilerden para bağışında bulunmasını talep ediyor. Talep edilen bağışlar, genellikle banka havaleleri veya ön ödemeli kartlar gibi takip edilmesi zor olan belirli ödeme yöntemleriyle kötü amaçlı kişilere ulaşıyor.
Yatırım uzmanlarının kimliğine bürünen dolandırıcılar, kullanıcıların kişisel ve finansal bilgilerini veya peşin ücret almak için yüksek yatırım getirileri vadediyor. Gerçek olamayacak kadar iyi tekliflerde bulunan dolandırıcılar, minimum riskle yüksek getiri sunarak kurbanlarını tuzaklarına çekiyor.
Teknik destek gibi davranan dolandırıcılar, kişinin bilgisayarına veya mobil cihazına uzaktan erişim talep eden uzaktan dolandırıcıları içeriyor.
Kamu hizmeti şirketlerinden (elektrik, su, gaz) bir temsilci gibi davranan dolandırıcılar, kişileri hizmet kesintisi ile tehdit ederek para çalmayı amaçlıyor. Bu tür dolandırıcılıklar, genellikle telefon veya e-posta üzerinden gerçekleşiyor.
6 Mayıs 2024
8 Ağustos 2024
29 Haziran 2022